Na een gezonde lunch verzet je bergen

De middagpauze, daar kijkt iedereen naar uit. Jong én oud.
De lunch is dan ook een erg belangrijke maaltijd die je niet mag overslaan. Door de tijd te nemen voor een gezond middagmaal, breng je je lichaam en geest opnieuw in balans en vul je je energiereserves weer aan.

We willen almaar groener leven en kiezen daarom voor zelfgemaakte snacks mét bio-ingrediënten en zonder onnodige verpakkingen. Met een goede planning in het achterhoofd tover je in een handomdraai een lekkere lunch op tafel.

Jij en je kinderen hoeven het trouwens niet bij een oersaai broodje te houden. Eet je bijvoorbeeld liever een slaatje? Vergeet dan zeker geen bron van eiwitten toe te voegen, zoals een hardgekookt eitje of wat tonijn, ham of koude kip. Als aanvulling kies je voor linzen, quinoa of een stukje stokbrood.

Ben je nog steeds verzot op een boterham met kaas? Geen probleem!
Beleg je brood dan bij voorkeur met kaas op basis van rauwe melk. Smeer ook wat boerenboter op basis van rauwe melk op je boterham en werk af met rauwkost, geraspte wortel, radijsjes, tomaat, spinazie, sla ... Heb je vooral een zwak voor bewerkte vlees-, tonijn- of krabsalades?
Koop ze dan niet in de supermarkt, maar maak ze gewoon lekker zelf. Zo krijg je zeker geen additieven, bewaarmiddelen, suiker, kunstmatige aroma’s, gemodificeerd zetmeel, gommen en andere nare stoffen binnen.

Kies altijd voor ‘ home made’. Dat is niet alleen beter voor je gezondheid, maar ook nog eens binnen een paar minuten klaar.

Laat je inspireren door de foto’s!

Boterham met tonijn-, sardine- of makreelpastei

Ingrediënten:

  • 125 gram tonijn in eigen nat, sardines of makreel
  • 2-3 eetlepels verse kaas, zoals Chavroux of kwark
  • 1 citroen
  • Bieslook/peterselie
  • Peper


Bereiding:

  • STAP 1: Laat de sardines, de tonijn of de makreel uitlekken.

  • STAP 2: Gebruik een vork om de vis in een kom te pletten.

  • STAP 3: Besprenkel met citroensap.

  • STAP 4: Voeg de peterselie en/of de bieslook toe.

  • STAP 5: Voeg de kwark of Chavroux toe en meng alles door elkaar.

  • STAP 6: Smeren maar.

  • STAP 7: Verpak je lunch in een bee's wrap en klaar is Kees.

Past perfect bij een groentesoep, een slaatje of groentestaafjes. Dit recept kwam tot stand in samenwerking met voedingsdeskundige Sylvie Dejardin en het programma FOOD.

Meer info http://www.food-programme.eu/